Real artists ship (Seth Godin). Maar elke dag? (Jaron Lanier)

Linchpin Seth Godin

Linchpin. Seth Godin 2010

Seth Godin had in Antwerpen (april 2010) nog tijd genoeg om enkele vragen te beantwoorden.  Als ik het goed begreep (vragenstellers spraken cryptisch, Seth interpreteerde vrijelijk) ging een vraag over discipline in relatie tot ‘shipping’. De vragensteller blogt zelf en merkte op dat Seth Godin sinds lange tijd zijn blog regelmatig en intensief onderhoudt.

Seth Godin, Johan Cruijff en Pablo Picasso
Seth’s antwoord getuigt van Cruijffesque logica: als je een jaar lang elke dag blogt, heb je 365 posts.  Eigenlijk zou elke marketeer of ondernemer moeten bloggen, vindt Godin. Ook als niemand je blog leest. Is dat zo?
Real artists ship, maar maakt ‘shipping’  je ook een ‘artist’? Moesten we er niet voor waken boring te zijn? Leverde Picasso dan elke dag een schilderij af?


Een week later lees ik verder in You are not a gadget. A manifesto. Jaron Lanier draagt zijn boek op aan zijn ‘friends and colleagues in the digital revolution.’ Net als Seth Godin spreekt Lanier van een drastische omwenteling, een revolutie. Brengt een revolutie alleen goeds? Waar Godin slechts over strengths en opportunities spreekt, neemt Lanier ook de zwakten en gevaren in beschouwing.

You have to be somebody before you share yourself (Jaron Lanier)

 

Lanier pleit voor een nieuwe humanistische benadering in dit digitale ‘superhuman’ tijdperk. De visionair van Silicon Valley takelt vele interessante onderwerpen omhoog die bedolven zijn onder de lawine van onbeperkte mogelijkheden. Een van de vragen die hij stelt, is wat een mens onderscheidt van een computer of machine. En wat kun je doen om een persoon(lijkheid) te zijn, in plaats van een bron om uit te baten/buiten?

Om het hier bij shipping te houden:

  • Don’t post anonymously unless you really might be in danger

  • If you put effort into wikipedia articles, put even more effort into using your personal voice and expression outside of the wiki.

  • Create a website that expresses something about who you are that won’t fit into the template available on a social networking site

  • Post a video once in a while that took you one hundred times more to create than it takes to view

  • Write a blog post that tooks weeks of reflection before you heard the inner voice that needed to come out

  • If you are twittering, innovate in order to find a way to describe your internal state instead of trivial external events, to avoid the creeping danger of believing that objectively described events define you, as they would define a machine. (p.21)

Digitale revolutie!
Zijn Godin en Lanier opponenten in dezelfde revolutie?
Godin en Lanier delen het geloof dat wij allen een kunstenaar in ons hebben. En roepen op deze te bevrijden, de massa te ontstijgen.
Ze waarschuwen geen werk af te leveren dat je concurrent (Godin) of je computer (Lanier) ook kan maken. Moeten we dan toch niet eens nadenken, voordat we dagelijks een blog vol links of een aantal (re)tweets de wereld insturen?

Be, think and act personal!

Plaats een reactie